Filmy týkající se Balkánu na festivalu v Jihlavě

28. října 2006 v 9:13 | www.dokument-festival.cz |  Film & muzika
Nikdy Nebylo Líp / Never Been Better

Země: Česká republika / Czech Republic
Režie: Ivana Miloševičová

Rok: 2006
Barva: Bar / Col
Formát: HD CAM (HDTV)
Délka: 65'
Abys porozuměl své zemi, musíš se vydat na cestu písní, říká bosenské přísloví. Sarajevská rodačka s českým občanstvím Ivana Miloševičová se po deseti letech od konce války vypravila do Bosny a Hercegoviny, aby natočila mnohohlasý portrét dějinně, sociálně a politicky rozdělené země. Bosenští muslimové pořádají masový pohřeb obětí války a utvrzují se v tom, že srbští vrahové zůstali nepotrestáni. Pravoslavní Srbové se scházejí, aby uctili památku svých novomučedníků. Chorvaté jsou pyšní na tvrdost svého srdce. V antinostalgickém dokumentárním muzikálu má hudební složka zásadní roli: všechny vášně a křivdy jsou ukryty v písních, které jednotlivé národy provázejí. Je v nich odhodlání být vždy připraven k boji. Katolický farář vysvětluje, že Bosna je jako kopřiva, která pálí, ale i léčí. Bosňané jsou podle něj nepředvídatelní, náladoví a tvrdohlaví. Jedna ze sarajevských žen přišla ve válce o oba syny, narodil se jí třetí, nikdy by však nezaváhala a znovu by šla bránit svoje město. Přímočaře vyprávěný film uvádí krátká montáž z válečných zpráv, následuje řada setkání, která různě variují výklad jednotlivých událostí, pije se kořalka, zpívá se a v jedné sbírce básní čeká na přečtení verš: Celou noc koukám do nebe a ničemu, ničemu nerozumím.



Úplně osobní / Sasvim lično / Totally Personal

Země: Bosna a Hercegovina / Bosnia and Herzegovina
Režie: Nedžad Begović

Rok: 2005
Barva: Bar / Col
Formát: 35 mm
Délka: 78'

Ve filmu Úplně osobní vzpomíná režisér na léta strávená v Bosně a Hercegovině. Se svérázným humorem vypráví ve svém dokumentárně-hravém snímku historky z dětství v titovské Jugoslávii i zážitky z války, která provázela její rozpad. Begovič vyvolává zvonařskou scénu z Tarkovského Andreje Rubleva a prohlašuje, že chce také udělat mistrovské dílo, odlít svůj zvon. Nakonec stráví spoustu času nadáváním na to, že nejsou peníze. V první osobě vyprávěný film vychází ze zevrubného pozorování života režisérovy rodiny. Jeho manželka už dávno ví, že všechno utratí za své sny. Jejich dcery, rodiče a příbuzní se i proti své vůli stávají hrdiny satirického fejetonu, který zkušenost války líčí po svém. Zač bojovali, ptáme se, když vidíme, jak v rozvalinách plují velké mýdlové bubliny. Film vznikl bez štábu a vybavení: jen filmař a jeho kamera. Množina bizarních událostí představuje jakousi privatizaci historie, jež ale dovoluje režisérovi spřádat různé pozoruhodné teorie o fungování světa, například tu, že velikost ukazováčku je přímo úměrná nosním dírkám. Estrádní bavič, který zápasí s výlevkou v kuchyni? Zábavný hysterik? Vším dokáže být Nedzad Begovič, režisér desítek animovaných filmů a epizod televizních seriálů pro děti. Úplně osobní je jeho celovečerním dokumentárním debutem.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama